Stomatologia dziecięca

Zdrowe zęby to podstawa. Nie chodzi tylko o czysto estetyczne względy, ale przede wszystkim o zdrowotne. Wbrew pozorom, niewiele osób zdaje sobie sobie sprawę z tego, że nieleczone zęby, dotknięte próchnicą, mogą negatywnie wpływać na ogólne funkcjonowanie organizmu. Beztlenowe bakterie mnożące się w chorym zębie, mogą z czasem przedostać się do krwiobiegu i zaatakować inne organy ciała (serce, trzustkę, nerki), powodując poważne ich uszkodzenia. W skrajnych przypadkach mogą wywołać również bardzo niebezpieczną sepsę.

Dbać zatem o zęby powinni wszyscy, bez względu na wiek. Dobrze jednak, gdy nawyk codziennego mycia zębów wyrobimy u dzieci. Po pierwsze – dzieci z reguły lubią myć zęby i traktują tę czynność w formie zabawy. Po drugie – jeśli nauczymy dbać o regularną higienę jamy ustnej dzieci już od początku ich życia, mamy gwarancję, że jako dorośli będą traktować zdrowie swoich zębów priorytetowo.

Nie można zapominać, że mleczaki to też zęby i też są podatne na uszkodzenia przez bakterie próchnicowe. Wielu rodziców bagatelizuje próchnicę w przypadku mleczaków, a zapomina, że bakterie, które ją wywołują, mogą w przyszłości zarazić ząbki stałe. Poza tym, zepsute zęby mogą wywoływać u nich niższe poczucie własnej wartości, co, biorąc pod uwagę nieodpowiedzialne zachowanie ich rówieśników, może być dla dziecka źródłem frustracji.

Ważne, by w przypadku wykrycia zmian próchnicowych nie unikać wizyt u dentysty. Stomatolog dzieciecy zapewni maluchowi odpowiednia atmosferę, ewentualne zabiegi przeprowadzi bezboleśnie i sprawi, że dziecko w przyszłości nie będzie traktowało wizyt w gabinecie dentystycznym jako przykrego obowiązku.